Kupię motocykle sportowe !!!

Kupię motocykle sportowe WSK, PROMOT, SKM, METALEX-CZ, inne. Kontakt seba440t2@wp.pl . Możliwa zamiana za Metalexy, Triale, MR16 na INNE ciekawe. Nawiążę kontakt z posiadaczami, zawsze aktualne, płatne gotówką ! Skupuje również części oraz ZDJĘCIA z wyścigów i rajdów (możliwa wymiana) ! Kontakt i zdjęcia wysyłaj na adres: seba440t2@wp.pl

2 maja 2010

Motocykle serii MR c.d - WSK MR16 C Formaero

Wsk MR16 C Formaero – To motocykle, których zadaniem było wypełnienie luki, na motocykle rajdowe wysokiej klasy, których osiągi i właściwości terenowe pozwalałyby na rywalizacje z innymi markami. Z powodu braku odpowiedniego sprzętu i zaprzestaniu produkcji rajdowych Promotów w roku 1969, Świdnicka Wsk podjęła wyzwanie skonstruowania motocykla do rajdów szybkich z odpowiednim podwoziem oraz silnikiem. Jako, że ZMD nie produkowała odpowiednich silników o odpowiednich osiągach, przyzakładowy OBR sam postanowił skonstruować gammę odpowiednich silników. W 1971 roku wykonano pierwszy silnik na bazie W-2 o mocy 18 KM z sześciobiegową skrzynką biegów. Wał korbowy, sprzęgło, zapłon, cylinder i głowice wykorzystano z seryjnego silnika. Całość wmontowano w podwozie MR16 C. Tak powstał model Formaero I:




Podwozie motocykli to niejako kopia rajdowych Promotów 125. Poniżej porównanie motocykli Promot NR 125 i WSK Formaero I:



Już w 1972 zakończono prace nad silnikiem Formaero II.
Była to zupełnie nowa jednostka o mocy 23 KM, zapłon Bosch, z całkowicie nowymi elementami silnika. W między czasie zbudowano silniki Fo III i Fo IV o pojemności odpowiednio 250 (31KM) i 125 (16KM). Wszystkie posiadały skrzynki sześciobiegowe, a Fo III pięcio biegową.
WSK MR16C Formaero II:





Zawieszenie przednie podobnie jak w Promotach pochodziło z firmy Ceriani. Zbiornik paliwa, błotniki, filtr powietrza wykonane były z aluminium. Koło przednie 21 cali pochodziło z rajdowych MZ, zaś tylne początkowo odlewane z elektronu poźniej zastąpiono piastami MZ.
Jak to zawsze bywa motocykl powstał jedynie w kilkudziesięciu sztukach:
- ok. 25-30 sztuk Fo II 175
- ok. 4 sztuk Fo III 250
- ok. 3 sztuk Fo IV 125
Motocykl był później bazą, do zbudowania silników z serii Rodeo jeszcze szybszych i mocniejszych, jednak w skutek nieporozumienia z PZM projekt po budowie 3 sztuk motocykli WSK MR30 Rodeo produkcje zaprzestano.



Co ciekawe najpierw stosowano gaźnik od mz ts 250 co widoczne jest na przekroju silnika dopiero później zaczęto stosować gaźnik bing 54 :






Dane techniczne silników Formaero:
Parametry: Formaero 175, Formaero 250
Pojemność skokowa (cm3): 172,4 ; 245
Średnica cylindra (mm): 61,5 ; 72
Skok tłoka (mm): 58 ; 60
Moc maksymalna kW(KM): 15,4 (21) ; 20,5 (28)
Obr. mocy maks. (obr/min): 7500 ; 7300
Moment obrotowy Nm (kGm): 20,6 (2,1) ; 28,4 (2,9)
Obr. momentu maksymalny(obr./min): 6900 ; 6800
Ilość biegów 6 ; 5



Do dnia dzisiejszego wiem o zachowanych 3 egzemplarzach WSK MR16 C z silnikami Formaero.


Materiały:
-Automobilista 1/2008
-Polskie motocykle 1945-85

Więcej informacji o tym modelu na forum: http://wueska.pl/viewtopic.php?f=9&t=4939

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

znam człowieka który posiada nowy silnik farmero...z wywiadu wynika że 250 ccm
ponieważ to silnik pięcio biegowy...byłoich podobno wyprodukowanych 25 szt...tak powiedział..