Kupię motocykle sportowe !!!

Kupię motocykle sportowe WSK, PROMOT, SKM, METALEX-CZ, inne. Kontakt seba440t2@wp.pl . Możliwa zamiana za Metalexy, Triale, MR16 na INNE ciekawe. Nawiążę kontakt z posiadaczami, zawsze aktualne, płatne gotówką ! Skupuje również części oraz ZDJĘCIA z wyścigów i rajdów (możliwa wymiana) ! Kontakt i zdjęcia wysyłaj na adres: seba440t2@wp.pl

30 września 2009

Troche literatury...

POPULARNY MOTOCYKL RAJDOWY z WSK ŚWIDNIK ("Motor" nr 11/1972)

W roku 1969 zostało zawarte porozumienie o współpracy pomiędzy Polskim Związkiem Motorowym a Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku, mające na celu poprawę sytuacji sprzętowej w dziedzinie motocykli Sportowych. Rozpoczynając realizacje podjętych zobowiązań, WSK Świdnik w pierwszej połowie 1970 t. wyprodukowała 50 sztuk popularnych motocykli rajdowych o pojemności 175cm³ - MR16BP model 1970 r.
Założeniem tych motocykli było zabezpieczenie potrzeb sprzętowych szerszej grupy zawodników, nie wchodzących w skład ścisłej czołówki krajowej, która od lat startowała na wyczynowym sprzęcie importowanym. Ta grupa zawodników praktycznie nie miała żadnego sprzętu, na którym mogłaby doskonalić swoje wyniki sportowe, gdyż motocykle sportowe wyprodukowane WSK Świdnik w latach 1966—1968 zostały już dawno doszczętnie wyeksploatowane.

Drugim nieodzownym warunkiem stawianym przy konstrukcjach motocykli była niska cena, mająca umożliwić ich nabycie również klubom o mniejszych zasobach finansowych.
Wychodząc z tak przyjętych założeń, powstał omawiany model popularnego motocykla rajdowego MR16BP (model 1970 r.).Cała seria tych motocykli trafiła do klubów sportowych zrzeszonych w Polskim Związku Motorowym i LOK w pierwszej połowie 1970 r. Motocykle te brały udział w licznych eliminacjach do Rajdowych Mistrzostw Polski.
W Większości zawodów brały również ekipy techniczne WSK Świdnik i ZM Dęba zabezpieczające sprzęt w niezbędne części zamienne oraz obserwujące jego działanie w trudnych warunkach terenowych.

Na podstawie przeprowadzonych obserwacji i zebranych doświadczeń WSK Świdnik opracowała w 1970 r. ulepszony typ popularnego motocykla rajdowego MR16BP model 1971 r. który różnił się znacznie w stosunku do modelu z roku 1970.
W 1971 r. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku wyprodukowała 73 szt. tego typu motocykli rajdowych (rys. 2 i 3) przekazując je na przestrzeni od czerwca do października 1971 klubom sportowym zrzeszonym w Polskim Związku Motorowym.
Motocykl MR16BP w wersji z 1971 r. różnił się od wersji 1970 r. następującymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi:
1. Zwężonym i obniżonym zbiornikiem paliwa ułatwiającym jazdę terenową w pozycji stojącej.
2. Zmniejszonym i obniżonym siodłem.
3. Zwężonymi puszkami: filtra powietrza i narzędziową.
4. Nowym tłumikiem wydechu zapewniającym lepsze osiągi silnika, poprawiającym wygodę jazdy w pozycji stojącej oraz dającym mniejszą o 10 dB głośność.
5. Elastycznym mocowaniem rury wydechowej do cylindra za pomocą sprężyn.
6. Bardzo mocnymi kutymi półkami aluminiowymi zawieszenia przedniego, znacznie zwiększającymi jego sztywność.
7. Pełnobębnową piastę koła tylnego z elastycznym zabierakiem.
8. Nową kierownicą o zmienionej geometrii, zaopatrzoną w chwyty typu rajdowego.
9. Kutymi podnóżkami kierowcy w odmianie dla rajdów szybkich i obserwowanych.
10. Nową konstrukcją osłony łańcucha o zwiększonej sztywności.
11. Wprowadzoną prowadnicą łańcucha – rzecz bardzo istotna w rajdach szybkich.
12. Wprowadzonymi rurowymi osłonami obudów i pokryw silnika zabezpieczającymi silnik przed rozbiciem o kamienie na trasach rajdowych.
13. Zmianami w silniku znacznie poprawiającymi jego jakość.
14. Szeregiem innych drobnych ulepszeń poprawiających walory eksploatacyjne motocykla w warunkach trudnej eksploatacji.
Wyprodukowanie tych motocykli stało się możliwe dzięki nawiązanej dobrej współpracy z Zakładami Metalowymi w Nowej Dębie, które przyśpieszyły wykonanie pierwszej partii zmodernizowanych silników W2 o pojemności 175 cm³
zawierających szereg ulepszeń w stosunku do serii produkowanych w ubiegłych latach, a także dzięki współpracy Ośrodka Techniczno-Zaopatrzeniowego Polskiego Związku Motorowego, który dostarcza nie produkowane w kraju ogumienie terenowe, oraz obręcze o wymiarze 2”, stosowane na przednim kole.
Dobrze zapoczątkowana współpraca w zakresie produkcji motocyklowego sprzętu sportowego ma wszelkie szanse dalszego rozwoju. WSK Świdnik prowadzi bowiem szereg prac konstrukcyjno-doświadczalnych, które pozwolą w roku bieżącym i następnych na stopniowe rozszerzanie asortymentów wytwarzanych motocykli sportowych dla potrzeb PZM i LOK.
Poniżej przedstawiona jest szczegółowa charakterystyka techniczna omawianych motocykli:

SILNIK

Jednocylindrowy, dwusuwowy, typ W2. średnica x skok tłoka – 61 mm x 59,5 mm, pojemność skokowa 173,5 cm. Stopień sprężania 9:1. Moc maksymalna 10 kM przy 600 obr/min.
Zasilanie
opadowe, gaźnik GM26U3, zalecany do rajdów szybkich, o przelocie gardzieli Φ
26 mm i wydatku dyszy głównej 180 cm/min. Dla rajdów obserwowanych zaleca się gaźnik GM24U3 o przelocie gardzieli Φ 24 mm i odpowiednio mniejszym wydatku dyszy.
Paliwo
etylina LO-94 i olej Miksol ”S” w proporcji 30:1
Filtr powietrza
papierowy (od samochodu Trabant), umieszczony w puszkach pod siodłem.
iskrownikowy, impulsowy z wydzielonej cewki zapłonowej typu BE200B od samochodu Fiat 125 P, umieszczonej pod zbiornikiem paliwa. Obwód pierwotny układu zapłonowego w prądnicy prądu przemiennego.
Prądnica
32-06 ze zmiennym układem połączeń cewek. Napięcie 12 V, moc 50 W.
Świeca zapłonowa
o wartości cieplnej 260-280 wg Boscha z gwintem M14 krótkim (krajowa F 100)

PRZENIESIENIE NAPĘDU
wał korbowy – sprzęgło
łańcuchem tulejkowym 3/8" x 9,25 mm, przełożenie 2,33
skrzynia biegów - koło tylne
łańcuchem rolkowym 12,7 x 7,7 5 x 8,51
[i]Skrzynia biegów[/i]
czterostopniowa, dwuwałkowa. z kołami stale zazębionym. Przełożenia: I bieg - 2,93. II bieg - 1,79. III bieg - 1,35. IV bieg - 1.00. Wodziki zmiany biegów kute.

Rama
główny element nośny tłoczony z blachy. Zamknięcie tworzą dwie szeroko rozstawione belki podsilnikowe, mocowane do głównego elementu nośnego za pomocą śrub. Kąt pochylenia główki ramy 27°30'. Uchwyty do zakładania amortyzatorów Armstrong produkowanych przez F. A. Krosno.
Zawieszenie przednie
teleskopowe, o tłumieniu olejowym i maksymalnym skoku 160 mm, nogi nieruchome wykonane z ulepszonej cieplnie rury ze stali stopowej, w miejsce blaszanych osłon nóg nieruchomych wprowadzono skutecznie działające pierścienie zgarniające. Dolna i górna pólka kuta z aluminium
Zawieszenie tylne
wahacz wleczony z amortyzatorami o tłumieniu olejowym obustronnego działania, o skoku 80 mm, wykonany z rur stalowych, łożyskowany w samosmarnych tulejkach z tarnamidu, napinanie łańcucha napinaczami śrubowymi.
Koło przednie
21" - szprychowe, pełnopiastowe, piasta aluminiowa oś przetykowa, obręcz aluminiowa, ogumienie 3.00 - 21" z bieżnikiem terenowym, zamontowany trzymak opony. Średnica bębna hamulcowego 135 mm, czynna powierzchnia cierna okładzin F = 75 cm².
Kolo tylne
18" - szprychowe, pelnopiastowe, piasta aluminiowa, oś przetykowa, obręcz stalowa, ogumienie 4,00 - 18"z urzeźbieniem terenowym, zamontowany trzymak opony. Średnica bębna hamulcowego 135 mm. czynna powierzchnia cierna okładzin F = 75 cm².
Kierownica
rurowa z uchwytami typu rajdowego.
Zbiornik paliwa
z laminatu, mocowany do ramy z przodu poprzez gumowe kształtki, z tyłu gumową opaską, korek wlewu z motocykli seryjnych WSK. kurek paliwa typu przesuwnego z motocykli seryjnych WSK model MO6. Pojemność 9,7 l.
Siodło
pokrywa wykonana z blachy stalowej, wnętrze z pianki lateksowej, pokrycie z dermy.
Puszka narzędziowa i tłumik szumów ssania
z laminatu, osłona wkładu filtra z blachy stalowej.
Błotniki
z laminatu. Błotnik przedni mocowany wspornikiem do ruchomych nóg teleskopów, tylny mocowany do ramy. Specjalnie ukształtowana tylna
część błotnika służy do malowania bocznych numerów startowych. Numer startowy z przodu umocowany na specjalnym wsporniku nad reflektorem.
Podpórka boczna
z rury stalowej, mocowana do wahacza, podtrzymywana sprężyną. Motocykl nie posiada podstawki centralnej.
Podnóżki kierowcy
stalowe. z możliwością regulacji co 22 º30’
Osłona łańcucha
lekka, otwarta wykonana z blachy stalowej, mocowana do wahacza poprzez gumowe przelotki.
Układ wydechowy
Rura wydechowa mocowana do cylindra dwiema sprężynami, połączona z tłumikiem wydechu specjalnym zaciskiem z motocykla SHL-175. tłumik wydechu nierozbieralny.
Szybkościomierz
Umieszczony w wybraniu półki na specjalnym wsporniku, do którego mocowany jest również numer startowy. Napęd szybkościomierza, linka napędowa i szybkościomierz z motocykli seryjnych WSK.

Instalacja elektryczna

12 V bezakumulatorowa, zasilana całkowicie z 12 V prądnicy prądu przemiennego typu 32-06. Wiązki przewodów umieszczone w osłonach igielitowych.
Prądnica
Typu 32-06 ze zmienionym układem połączeń cewek. Cewki świetlne są rozdzielone; dwie cewki leżące naprzeciw siebie wykorzystuje się do zasilania świateł głównych, następne dwie w układzie równoległym zasilają – światło pozycyjne tylne, oświetlenie szybkościomierza, światło „stop” i brzęczyk. Zasilanie światła pozycyjnego tylnego, światła stop i oświetlenia szybkościomierza następuje poprzez dławik (cewka ładowania iskrownika 31-06), w celu zmniejszenia napięcia na żarówkach. Pozostałe dwie cewki połączone szeregowo służą do zasilania układu zapłonowego. Jeden koniec podłączony jest do masy w prądnic, drugi do cewki zapłonowej i przerywacza.
Lampa przednia
Od maszyn roboczych, posiada światło szosowe i światło mijania, które jest jednocześnie światłem pozycyjnym przednim. Żarówka 12 V – 35/35 W.
Lampa tylna
Adaptowana lampa tylna od motocykli seryjnych WSK posiada światło pozycyjne 12V – 3 W i światło „stop” 12 V – 5 W
Sygnał dźwiękowy
Typu SAS – 3 V z motoroweru „Komar”.
[i]Automat „stop”[/i]
Umieszczony w piaście koła tylnego.

Wyposażenie normalne

Pompka oraz kpl. Niezbędnych narzędzi.
Wyposażenie dodatkowe
Bardzo bogate, zawiera ono: koło łańcuchowe zdawcze z = 13, z = 14 i z = 16, komplet podnóżków, kompletne dźwignie: sprzęgła, hamulca i gazu, świeca F 100 oraz dwa pierścienie zgarniające do teleskopów przednich.


Do każdego motocykla dołączono instrukcję obsługi, zawierającą charakterystykę techniczną, skrócony katalog części zamiennych oraz uwagi z niezbędnymi rysunkami zawierającymi wskazówki o możliwościach dalszego dostosowania silników W2 do startu w rajdach obserwowanych lub szybkich.
WSK Świdnik wyprodukowała również szereg części zamiennych do tych motocykli. Części te zainteresowane kluby mogą nabywać bezpośrednio w Wytwórni.

Główne wymiary motocykla:
Długość 2049 mm
Szerokość 810 mm
Wysokość 1090 mm
Rozstaw osi 1325 mm
Odległość siodła od nawierzchni 810 mm
Najniższy punkt podwozia 245 mm
Wyprzedzenie koła przedniego 145 mm
Masa mot. W stanie suchym 102 kg
Masa właściwa 109 kg
Obciążenie użyteczne 120 kg
Szybkość max. W terenie 100 km/godz.

Wszystkie motocykle posiadają podwozia malowane na kolor czarny oraz osłony łańcucha w kolorze srebrnym. Motocykl MR16BP model 71 cztery zestawy kolorów nadwozia: błękitny, seledynowy, jasnożółty i jasno-czerwony; wszystkie błotniki tego modelu pomalowano na kolor srebrny.

Inż. EDWARD FROŃCZAK
Techn. BOGUSŁAW CIEPELA
Zakład Doświadczalny
Przy WSK Świdnik






Co do koloru na forum www.wueska.pl zapadła decyzja, że MR malujemy na jasny czerwony co mnie bardzo cieszy :)
Pozdrawiam wszystkich oglądających.

Brak komentarzy: